Een stadsbus van Brekina in opdracht van Jake van Kaye was de bouwklus voor april. Jake wilde graag een bus op basis van een Brekina Mercedes Benz O305.
Wat een mooi model! Zeer netjes gedetailleerd en afgewerkt. Afgeleverd in een mooie bewaardoos. Met name de verlichting is prima geschikt om te voorzien van LED’s.
Het slopen was niet eenvoudig, voor zaten “sleuteltjes” in de vorm van de onderste koplampen en de bumper. Achter moest de nummerplaatverlichting er uit. De nep uitlaat van de bodem van de bus komt door de achterkant naar buiten. Hier en daar zat de bus vastgelijmd. Eerst maar eens begonnen met het slopen van alle stoelen.
Dan het passen van de onderdelen. Ik heb nu voor het eerst de beschikking over LiPO accu’s. Dit 600 mAh model past erg fijn precies op de bodem van de bus.
Uitendelijk heb ik een andere motor ingebouwd dan tijdens het passen. Dit is een model van MicroModelBau. Het stuur was zoals bekend een gepuzzel. Er moest behoorlijk wat worden weggeslepen om ruimte te maken voor de sturende wielen.
De bijgeleverde wielen pasten niet op de asjes van het stuur dus heb ik de grijze wielen van het stuur rood gemaakt.
De bijgeleverde plastic banden zijn veel te hard, die zijn vervangen door rubber banden.
De achterbanden zijn ook vervangen. De bus rijdt toch nooit op de binnenste banden dus daar heb ik de orgineel plastic banden laten zitten. Wel afgeschuurd omdat ze iets groter waren.
De gebruikelijke lakdraaden chaos was ook nu weer onvermijdbaar.
De koplampen konden blijven zitten. De glaasjes zijn erg mooi gedetailleerd met vertikale lijntjes en een “chrome” ring. Er komt genoeg licht doorheen als ik relatief grote witte LED’s gebruik. Om te voorkomen dat de kap doorschijnt wordt plak ik er een stukje zwarte kunststof tussen met een gaatje achter de lampingang.
de knippers aan de buitenkant. Ik heb voor iets meer oranje gekozen en niet te gele knippers
De knippers achter staan ook aan de buitenkant.
De remlichten zijn prima te zien door het geverfde glaasje heen.
Het inbouwen van de decoder is niet moeilijk als je er al een paar gedaan hebt 🙂
Het kabelboompje naar het dak voor de verlichting heb ik met wat krimpkous bebundeld. Aan het dak zitten de weerstanden in een krimpkousje.
Onder de bus zit links de schakelaar. Naar voren is aan. Als je hem meer dan een dag niet gebruikt moet je hem nu echt uitschakelen. Als de LiPO accu te leeg raakt gaat hij stuk.
Recht achter het stuur zit de ontvangstspoel. Door de dubbele bodem kon deze mooi verzonken worden.
Ik maak nu zelf de slepers van een plaatje messing. Is echt heel eenvoudig. Het blijkt ook helemaal niet critisch te zijn. De magneet hangt nu in de stand om te gebruiken op een magneetband.
Over de accu en de wielkappen bij het stuur zit nu zwart karton. Aan de kant van de deur een klein stukje extra voor de zijkant van de accu.
Je ziet dat de meeste passagiers rolstoelgebruikers zijn 🙂
zonder en met licht.
Het instellen van de decoder was zo gedaan met jDinamoCC2. Wat een goede software is dit toch!
Basis instellingen, decoder adres=1, 1 Lipo van 3,7 V. Minimum is 3,0 in plaats van de foutief aanbevolen 2,7V
Head = voor (X0 op 12%) en achter (X1 op 12%)
Brake = X1 op 100%
F1 = groot licht (X0 op 100%)
F2 = binnenverlichting (X2 aan)
Ik gebruik bij lange na niet de maximale snelheid. De bus gaat naar mijn smaak dan veel te snel. Je kan stap 15 wel op 3,5V zetten en dan 0..15 lineair klikken om het maximale bereik terug te krijgen.
Auto brake voor profiel 0 aangezet, de rest is standaard.
EMF timeout op 8, de motor heeft een behoorlijke zelfinductie daardoor moet er even gewacht worden op de EMF meting.